Explore the blog
Wednesday, February 8, 2012

Alkisah Drama Melayu sweet eww-eww

Wah... Wah..Wah... Makin lama makin gempak la drama2 yang ada kat tv nie. Latest, Bicara Hati & Vanilla Coklat yang dimainkan serentak dalam 2 stesen tv yang berbeza. Mulalah duk main tune tukar2 chanel tv. Erk. =="

Bicara Hati.
Sharnaaz & sape tah pompuan nie. Xkenal eden. -,-"

Vanilla Coklat
Pelakonnya lagi laaa aku tak kenal.



 Semalam, bila aku on je fb, ramai gila kat status duk cite pasal cerita2 nie. Antaranya:
"Weeee.... Sweet gila Vanilla Coklat tadi...."
"Bicara Hati vs. Vanilla Coklat, mana 1 pilihan kalbu...."
etc.
Happy bebeno la dapat tengok kisah2 romantik tu... Orang Malaysia memang SANGAT3 romantik. Any objection?


Pandangan aku?


Seriously, memang aku terfikir akan aiskrim je bila sebut Vanilla Coklat. Slrrpp. Yummy! :D

Tapi, rupa2nya tu drama tv Malaysia. Yup, Malaysia. I thought drama Korea segala bagai. Tak pon Anime Manga keluaran Gempak Starz. 

Makin lama makin kreatif la pengarah Malaysia nak wat cerita2 holy-sweet macam nie. Romantik eww-eww stuff macam ni memang mampu tarik minat para remaja untuk berchenta. Masing2 pakat duk kat awan-awangan... "Alangkah bagusnyeww kalau benda tu berlaku kat itteww... Itteww suka la diyeww." Hamikkau, kan dah bahasa comel tu. =.="

3 sebab kenapa aku tak layan cerita2 camni

#1: TAK DEVELOP.
Soalan pertama yang aku nak tanya: Apa yang korang dapat bila tengok cerita camni? Perasaan seronok sebab hero hamsum & heroin lawa? okeh, no denial. Memang cun abes. Tapi in the end, cerita tu bagi ke impact kat diri korang? Oh ye... Tak ingat. Cerita2 camni dapat pupuk semangat kasih & sayang korang kat si dia, ey? Nampaknya rakyat Malaysia ni dipupuk dengan cerita2 camni sebab nak mengembangkan mind dengan PERCINTAAN seyh.
 #2: TAK REALISTIK.
Cakaplah aku lame sekalipon. Yea, aku tak layan jugak cerita korea, drama Indon & sebagainya. Banyak gila konflik hidup. Memang la hidup ni penuh dengan pancaroba. Hidup kan warna-warni. Hidup tak selalunya indah & ceria. K,admit that. Tapi dalam cerita2 camni, apa yang dihighlight? CINTA. Hanyalah cinta SEMATA-MATA. Betapa ranjaunya hidup kita dalam menempuhi alam cinta? Ye dak? Pffttt... Dah tau, bercinta gak.
#3: TAKDE MOTIF.
Mungkin ni patut jadi reason pertama kot above all reasons here. Tapi aku baru terfikir masa taip. Ok, cakap pasal motif. Apa sebenarnya motif pengarah or kru2 yg terlibat dalam pembikinan cerita ni? Nak catch sebanyak mungkin penonton untuk naikkan rating cerita? Nak menang anugerah skrin nanti? Perhaps. Kalau diorang ikhlas dalam industri ni, mungkin diorang akan sajikan dengan benda2 yang lebih ok berbanding cinta? The question is: Kenapa mesti cinta?
************************************************

Ok lah, 3 sebab tu dah memadai kot kenapa aku tak minat cerita2 camni. The upcoming story: Azura. Hari tu meletup cinema dengan Ombak Rindu. Hai hai. Hidup orang Malaysia tak lama lagi semua macam novel. Everybody is in cloud 9.

  • Permulaan hidup, orang biasa2 je sehinggalah bertemu dengan soulmates. 
  • Pertengahan cerita; berlakulah ranjau & dugaan dalam percintaan
  • Pengakhiran; Live happily ever after.

See? Sangat cliche. Tengok awal pon dah dapat agak camne pengakhirannya... Aku bukanlah anti-cinta ke apa. Tapi camnelah Malaysian nak develop kalau terlalu disajikan dengan mende2 camni?

K lah, tu je lah pandangan aku yang panjang lebar. Aku tak tolak industri hiburan tempatan tapi agak2 la nak bikin cerita tu. Ala2 hollywood & korea dah. Kata nak jaga identiti Malaysia?



Whould you like to comment?

  1. sokong sgt100 post kaw ni ..
    da lame mnanti kn post camtu .. ak ngat ak je dpanggil dak lame sbb x lyan cter2 ni..rupe2nye kite geng ..

    #ak lg la trtnye2 ape motif drama/samarinda/akasia/movie yg khususnye sal CINTA .. klu ade sesape taw benefit nye..bleh la cter kat ak ..thanx

    ReplyDelete
  2. Sokong sgt2. Lgpn ni adaptasi novel. Sgt laa tipu kalu ada org yg sama d bumi ni. Langsung xde. :)

    ReplyDelete
  3. @Tpa:
    Ntah? haha. nak suruh kita ada perasaan berkasih sayang kot. in other word,menyemai ikhtilat... =="

    @nani:
    mokaseh... ^^

    @kak non:
    huhu... hidup malaysian ibarat novel. semuanya indah... hue hue hue

    ReplyDelete
  4. xpayah tengok.. buang masa.. baik tengok cite hafalan shalat delisa.. best3~

    ReplyDelete
  5. hahha.
    rakyat malaysiakan suka hidup dalam berimaginasi.
    disuap dengan cerita2 begini agar anak2 muda ambil kisah psal cinta manusia. =="
    tapi,cerita psal saudara2 kita di timur tengah sana.wat dekk jepp.
    haish~
    malaysia malaysia.
    *sayasayangMalaysia*

    ReplyDelete
  6. @kak keen:
    ehhe, xpernah tengok lak cte tu. huhu

    @alip:
    as aku mention kt atas, rkyat malaysia sgt3 romantik. huhu..
    emm, btol3.. klu dia wat ksah yg bkaitn ngn palestin btul gk benefit. aku pun syg gak malaysia. haha.

    ReplyDelete
  7. lagi bagus baca buku Langit Vanilla...

    ReplyDelete
  8. @gw:
    what kind of story? google td, cambest gak. huhu..

    ReplyDelete
  9. mane lak pengarah kreatif, cite men amek isi dari novel2 femes wat drama gempak.. tak kuar idea sendiri pun.. so takde r kreatif mane kan?

    ReplyDelete