Explore the blog
Monday, January 23, 2012

Enthusiasm or Requirements?

Obiter Dictum, Prima Facie. Ratio Decedendi. Habeas Corpus & etc.

Pening menengok bahasa latin law nie. Bila la nak mahir ngan law term nie? Haih... Yang English punya part pon tak mahir lagi. Apatah lagi Latin punya word.



Baca kes? Lagi laa.. Issue nya hado. Court's held tak jumpa. Sudahnya habis kena gelak ngan lecturer. Nasib la dapat lecturer yang agresif. But it's fun by the way. Terbukak sangat jadi pemikiran kitorang. Global habis. 

Syarat kelayakan masuk course law kena Band 4 MUET or else Band 3 (tapi SPM kena A-,A or A+). Alhamdulillah aku dah lepas syarat kemasukan untuk masuk kos nie. But I simply couldn't find what is the relation between MUET & entry requirements for taking this courses. Memang la BI tu penting. Nak2 kalau belajar law. Tapi MUET & LAW tu 2 benda yang berbeza. Istilah BI yang digunakan dalam Law pon memang sangat2 berbeza.



Ada 2 situasi:

PERTAMA:
Kalau ada sorang nie memang gila2 minat subjek law. Semua pasal isu semasa, general knowledge dia tau. But then, time MUET terkandas. Dapat band 3, tapi BI SPM B. Takkan terkubur camtu je kot cita2 dia?
Memang laa boleh repeat tapi the next fee is RM100, compare to mula2 amik RM60. We never expect what will the questions be. Contoh la kalau repeat pon tak lepas, takkan terkubur camtu je kot? Kalau dia high-spiritual person, it wouldn't bother him. Bagus kalau ada orang camtu.


KEDUA:
Sorang lagi nie dah achieved the requirement. Tapi tak minat untuk amik kos nie & berhasrat untuk tukar fakulti. Tapi percentage untuk tukar tu sikit la. Mungkin dalam 30%? Ye lah, mesti dekan nak jaga orang yang dah lepas band nie. Sape dapat band 4 mesti la dia ada harapan cerah untuk sambung kos nie. Tapi kalau tak minat cemana?
Oh ye.. aku bercakap tentang asasi. Sebab asasi tak semestinya pelajar akan stick kepada kos mereka. 

Antara kelayakan dengan minat, mana yang lebih penting?

Kalau layak tapi tak minat? Macam mana nak survive? Lainlah kalau dia terapkan minat untuk mendalami.

Kalau tak layak tapi minat? Ikhtiar tu ada. Boleh cuba lagi. InsyaAllah ada rezeki lain masa. Yang penting jangan mengalah.

Cuma, aku rasa kerajaan tetapkan tinggi kot syarat kelayakan for law. Bahasa Inggeris dengan legal term tak sama. Yang former student law (yang dah keje) takde MUET pon boleh survive, jadi lawyer, majistret, hakim apa. Yang kisah website Kementerian Pertahanan dolu2 tu kes takde MUET ke apa? LOL..

Dengar ura2 nak naikkan band 5 instead of band 4 for entry requirement for Law. Ntoh betul ke idak den tak tau...


P/s: Doakan aku mid-term 26 & 27 nie... hehe..
Oh ye.. baideway.. happy birthday adikku, Amin.. ^^






Whould you like to comment?

  1. urm,,
    more to the 2nd situation.
    n tak bole nk terapkan mnat langsong. =="
    bese lar malaysia en.
    exam oriented.semuanya dilihat berdasarkan gred anda.
    hope someday this idealism will change.

    ReplyDelete
  2. @alif:
    yup, u got that point.. it is more to exam oriented...

    ko dah dapat band 4 tu der.. sambung je la law.. hehe..

    takdelah, continue with what u like.. itu mungkin lebih membantu.. insyaAllah..

    ReplyDelete
  3. nice post~

    huhu.. papepon wat la plihan terbaik in whatever we do..

    ReplyDelete
  4. Nice post lawyer to be

    Haha, lama dah tak singgah cni

    ReplyDelete
  5. ak tok pehe benar ni..hahahaha..
    tapi takpo lah..aku nok oyak supo tipa ngn aime kale gok la.
    nice post..hihihi...

    sori~~...nati mu terang ko aku deh..ahhahaha..

    ReplyDelete
  6. @Tipa:
    tq.. emm.. gotta be careful in planning our life. minta ptunjuk dariNya selalu.. kita boleh.. insyaAllah.. ^^


    @Aime:
    hoho... too early to say that thing. Let the time decide. I just think of improving myself first. hehe. tq btw. :)


    @Inani:
    emm.. tq la weyy walau tok pehe. maybe so many legal terms yang aku include sapa mu x phe. Aku just complain sal muet. Apa kaitan muet ngn law.

    kenapa mesti achieve at least band 4 utk smbung ni.. n so on.. hehe... ^^

    ReplyDelete
  7. astaga...bahasa law ni gua kurengg sikitla...hahahaha...kalau bab programming, bolehla layan. :P

    anyway,gud luck la!hahaha

    ReplyDelete
  8. sebutan dalam latin nih pun banyak digunakan dalam mantra barat.kalau tengok dalam harry potter,kebanyakan dalam bahasa latin sebutan mantranya.

    *lari sikit dari tajuk.sebab aku tak studi tinggi macam kau. :)

    ReplyDelete
  9. @Mr.Clive:
    tqq... hehe. memang memeningkan bahasa nie. tu baru setengah dari suku. haha

    nanti aku tanya banyak eh sal programming nie. haha


    @ghost writer:
    laa.. yeke? patutla macam baca mantra je bila blaja. hehe.
    smpai satu masa aku tak faham, memang aku imagine duk dalam dunia harry potter. hehe..

    tak tinggi pon la ghost. aku masih dalam peringkat pra. masih perlukan bbanyak tunjuk ajar. :)

    ReplyDelete
  10. @Harun:
    dop kot? haha. ntahlah. ada pro n kons gak. kadang2 jadikan malaysia ni lebih exam-oriented ag.

    ReplyDelete
  11. sy bru follow ur blog..klau sudi sggah la blog sy then follow..blh share byk cerita (^_^)

    ReplyDelete
  12. betul betul betul. aku sokong situation yang kau bg tu. meh aku tambah lg 1 situasi.

    situasi tiga :

    ada org ni, bercita-cita besar nak jadi peguuam syarie. tp masuk usim terpaksa amek subject law civil yang dia sgt lah x minat. maka bila segala terma2 dalam law sivil tu x mampu nk dihafal dan difahami dgn baik, and she didnt do it well in exams, maka cita-cita tu akan berkubur macam tu je ke? ohhh..

    * ekceli aku bercakap dari pihak aku. HAHA.

    ReplyDelete
  13. @wan:
    haha... ada gak ek situasi camtu..

    kalo situasi ke3 tu jawapan dia camni.

    someone tu pon pergi membawa diri ke jordan. ke u.yarmouk & mnyambung usuluddin. moga2 cita2nya untuk menjadi peguam syarie xterkubur. ^^

    ReplyDelete