Explore the blog
Thursday, June 30, 2011

Panahan Kimia



        "Atom, molecule, ion... compound, mixture, element... neutron, proton, electron... & bla.. bla... blaa..."

Aku ingat lagi time first time aku belajar Kimia masa aku form 4. Aku bukannya faham sangat istilah2 dia.  blurr je.. Exam mula2 pon asyik dapat C & D, Naik mereng kot otak aku nak hadam istilah2 kimia nie. Sampaikan exam kali kedua masa form 4, kertas kimia aku kena lempar ke lantai sebab markah yang terlalu "tinggi"...

Tapi aku pon tak tau nape aku gilakan sangat subjek nie. Setiap kali ada eksperimen, mesti aku nak amik chemical substances tu & conduct experiment. Walaupun ada je apparatus yang pecah sebab keganasan menghandle eksperimen tu tapi aku tak kesa. even tangan aku pon penah je kena baham ngan Acidified potassium manganate (VII) solution & so on.



But now, no more chemistry & sciences subjects yang lain. agak sedih kot mula2 untuk tinggalkan kimia. (haiihh.. kimia je ke kak?? hampeh beteii..) Tapi takdir dah bawak aku ke sini, by hook or by crook, aku kena redha gak & belajar benda baru yang agak susah pada mulanya & akan menjadi senang kalau berusaha. Practice makes perfect by the way. Alhamdulillah even aku dah tinggal subjek Kimia for about 1/2 year tapi aku still ingat camne rupa eksperimen tu & silibus2 untuk subjek Kimia SPM (skit je la kot, I coulndn't remember much). But still, ada kawan2 kat asasi & matriks ada gak tanya soalan kimia yang kadang2 aku pening nak fikir sebab tak familiar dengan silibus kimia for matriculation. 
 
Maybe jodoh aku ngan kimia sampai sini je kot. Allah dah tetapkan aku untuk belajar Syariah & Law. Tapi pertanyaan demi pertanyaan pasal kimia tu kot yang jadikan aku still ingat pasal kimia. hehe.. Bak kata cikgu aku dulu (Mr.Shamsol), "Sebab tu dalam belajar, kita jangan asyik nak belajar sebab exam. Nak lulus exam, nak dapat pointer tinggi or dapat banyak A."

The main purpose of learning adalah untuk tambah ilmu. &  wajib (Nawaitu kena betul: Kerana Allah). Aku pon belajar dulu dulu for exam's purpose sebab tu jadi tak ingat dah lepas tu. "Bagus" sangat.. Sebenarnya, ia akan jadi satu benda yang merugikan sebab ilmu tu akan lenyap macam tu je padahal selama ni kita had work hard for it.

Think of it ..  :)

    "Ilmu yang kita belajar ni hanya setitis air yang menitik dari hujung jari je nak dibandingkan dengan ilmu Allah..."

Whould you like to comment?

  1. assalamualaikum...hurm, i know u akan rindu kimia sebab u mmg gilakan kimia..but ak harap mu ok2 je ngn syariah ni..kalau boleh..tajdid niat kita bljr ni ek..

    ak taw syariah and kimia bgai langit ngn bumi perbezaan dia..tp Allah lebih mngetahui diri hambaNya..setiap yg berlaku itu ada hikmahnya..hope u bersemngat utk belajar...

    alhamdulillah sbb mu sukakan kimia and mu leh tlg sae2 yg lain..ok la tu..ap yg pnting skrg..bljr bsungguh2 utk kos mu ni..sal kimia tu, mu bleh tingkatkan lagi pengetahuan mu dgn org lain duk nanyo..trust in Allah..

    ReplyDelete
  2. sudah mula rindu sama cikgu awie..hmm

    ReplyDelete
  3. xpe2.. nnti wat eksperimen kes2 tau.. time bc kes, ada rasa geram, mrh, lawak, klkr, sedih.. mcm2 perasaan ada.. rasa cam tengok drama pon ada.. heee~ ^_^

    ReplyDelete
  4. slm...mekaceh kpd cik hanis sbb tlg jwb soaln2 kimia ku...hehehe...
    xpe2..ad hikmah tu dsebalik ape yg blaku.. mayb u'll be the law advisor of Petronas ker one day..hehe...kan dah kate witty quality dah ad..ape2 pun sy d sini sntiasa mndoakan yg terBAEK utk kamoooo.... hwaiting!!!!

    ReplyDelete
  5. @Inani:
    waalaikumussalam... yup, u r rite.. aku dah boleh trima subjek2 dalam kos nie. even agak susah pada mulanya, lma2 ok je.. hehe... aku suka blaja subjek law.. sangat menarik. subjek syariah pon best tapi aku really kena polish bahasa dlu.. :)


    @Aiman Kamal:
    agak la.. haha.. rindu nok dengar ayat2 familiar ckgu..


    @Kak Keen:
    yup, sekarang pon da masuk bab 4 blaja intro to law. so far, subjek ni best sbb kita dapat relate dgn khidupan seharian. ^_^


    @Anonymous:
    ceh, fatin husna sudah mula menyamar jadi cik anon le.. hehe.. welkam.. tapi jgn tnya yang susah2 sudaa... sy taw yg silibus spm je.. for pharmacist-to-be tak taw la... :D

    ReplyDelete
  6. nih lar payah orang macam aku yang takde pendidikan formal pasal kimia apalagi sains tambahan..susah bagi orang macam aku nak ingat selain bibir angelina jolie..huh!

    ReplyDelete
  7. sy x amek kimia.. sy amek ekonomi.. hehe..

    betul tu.. skrg ni, rmai yg study semata2 nk exam saja..
    lpas exam, merdeka, abis keluar apa yg dibaca dan hafal tu..

    ReplyDelete
  8. haha..i do miss all the science subjects too..huhuhuhuhu...

    ReplyDelete
  9. heheh..saya rindu maths!!waa.. gud luck belajar bnda baru~ (^^!

    ReplyDelete
  10. @ghost writer:
    =.=''
    hoh.. brad pitt marah lorr.. :P

    @solihin zubir:
    yup. rugi sebenarnya bila kita pikir balik sal tu.. sebab tu kena sentiasa ikhlaskn hati utk blaja.. :)


    @aqdanjihad:
    yup.. :)


    @Senyumsoya:
    okeh, insyaAllah,, ^_^

    ReplyDelete
  11. love kimia :) tapi masa mula2 belajar time form 4 dlu, memng jenuh la kena marah..hehe..benda baru jumpa kan.

    ReplyDelete