Explore the blog
Wednesday, April 20, 2011

Aku cikgu Kimia?

Assalamualaikum..

Seminggu sudey, aku tinggalkan blog sebab busy ngan macam2 benda. *macam la aku ni YB* haha..

Recently, (18hb April), aku ada interview untuk kemasukan ke maktab. Tu merupakan interview pertama selepas aku dapat keputusan SPM hari tu. Aku ditawarkan untuk kursus Kimia. Interview tu berlagsung di IPG Kampus Kota Bharu. Wallawee~ Ramai manusia ow.. Dahla kebanyakannya dapat straight A. Aku ni dengan result yang tak seberapa terasa kecik sahaja.. O_o

Interview start ngan ujian Insak, jawab 135 soalan dalam masa 30 minit. Kalo orang len kata soalan ni senang, bagi aku tak kot.. Boleh jadi poolak aku sorang je dalam group interview yang tak sempat jawab. Wat malu je.. Ahaha.. Lastly, aku tembak je, antara jawapan A & B. Padahal soalan tu tanya wajar @ tak je. Tu la, aku terlalu rasional & guna critical thinking.. Erk.. =_=''

Lepas tu, proceed untuk interview berkumpulan. Alhamdulillah, tajuk perbincangan untuk group aku - Pelancongan. Goreng je la habis-habisan. Nasib baik group discussion ni dalam BM, orang lain ada yang kena speaking..*relief sigh*




Then, baru la proceed untuk interview individu. Untuk group aku, aku orang 1st. Ada 2 orang panel, dua2 laki. Yang tak boleh blah nye, memang diorang selalu wat muka yang disgusting macam gambar kat atas. Siap provok aku lagi tu. Dia cakap, "Saya berpendapat anda LANGSUNG tak sesuai untuk menjadi seorang guru, betul ke anda betul2 mahu menjadi seorang guru??" *sambil wat disgusting look*

Aku apa lagi, goreng habis-habisan la jawapan.

Alhamdulillah la,  I think I manage it.. Soalan2 yang ditemu duga tu kebanyakannya dia suruh aku ulas balik pasal apa yang aku tulis kat orang pernyataan hasrat & sikit soalan Kimia in English.  

Nasib baik la interviewers tu tak tanya Apakah falsafah pendidikan negara ke hape.. Memang hentam je kalo dpat soalan pengetahuan am.

Tapi, kalo aku pass interview ni, betul ke aku nak jadi Teacher Chemistry nie? Err... tu la, banyak sangat yang aku apply sampai aku pon dah jadi pening.. Kalo aku jadi cikgu, memang 360 dgree la brubah ngan profesion yang impikan selama nie.. 

Ni lah yang dinamakan Qada'& Qadar. Berserah kepada takdir. Manusia hanya mampu merancang tapi Allah yang menentukan. Lagipun, doa sahaja yang mampu mengubah nasib.


Whould you like to comment?

  1. alhamdulillah...kalau itu yg dah di tentukan oleh allah,kite terima dgn hati yg terbuka..semoga berjaya ye...

    ReplyDelete
  2. Semoga berjaya..insyaAllah, segala yang Allah tentukan kat kita adalah yg terbaik buat kita. haiyaaaa..ni yang buat aku gabra ni. mu takpo la lam BM..aku ni totally BI tau..aku taknak interview!!!!!!!!!!!!!!

    ReplyDelete
  3. Dun worry , aku pon tak sempat nak jawab abes soklan INSAK tuh ... kwa3 bcoz i was late that day, see i'd given the interviewer a bad impression of me ... waaaaa !!! then, aku dapat soklan yang aku LANGSUNG TAK PREPARE ... dasat dop ... mu ni kira ok laaa .... good job :) All the best for you, dear ....

    ReplyDelete
  4. hmm..bakpo sume org dpt group discussion dlm bm ni??aku fully in bi la..belit lidah aku nk kecek..broken terus english aku time tuh..x aci2..

    ReplyDelete
  5. jadi cikgu mental kena kuat

    nanti jumpa spesis anak murid yang sarkas macam aku pecah jantung tu..keh3

    gudlak

    ReplyDelete
  6. ooo..patutla lama mnyepi:)

    takpe..kalau betol itu yg terbaek,terima dgn penuh keikhlasan hati..jd cikgu kerja mulia..takde cikgu,takde smua profession lain :)

    lagipon dr cara penulisan awk,akk rasa awk ade je ciri2 kelembutan seorg guru..hikhik

    ReplyDelete
  7. >>>Jay: yerp, sy bersedia terima keputusan ni.. thanks Jay.. :)


    >>>Inani: thanks dear, jangan gabra lah.. takde papepon,.. sebenarnya interviewers nak tengok cara kita jawab spontaneosly & confidently.. isi tu takdelah penting sgt. just be yourself.. enjoy the interview session..


    >>>Nusyaz: takpe lah Moni.. kita sama2 tgk kputusan deh.. kalo ada rezeki, insyaAllah pass interview.. yerp, all d best to us.. thanks moni.. :)


    >>>Ikram: hehe.. i dunno la.. ask the interviewers.. ekeke.. mu k speaking tip top, sje nk test lettew.. hehe..


    >>>DuniakuAbstrak: memang kena kuat mental & fizikal.. hehe.. kalo jumpa student camwhore cam ko lg la exciting+mencabar.. asyik nk berjiwang je keje.. ekeke.. :P


    >>>alexa yussida: ekeke.. sy sbnrnya nk ikut jejak akaklah, amik medic.. ekeke.. iye ke nmpk klembutan? akk ni psikik nie.. hehe.. :)

    ReplyDelete
  8. takpe..sudah berusaha dgn baikkan..
    kalau ditakdirkan dpt jd guru....
    jd lah guru yg baik....



    semoga berjaya apa yg diimpikan ye..hehehe

    ReplyDelete
  9. hahaha dasayt ayat kau..
    360 darjah siap..kau nk jadi ape..
    kalau bukan cikgu ni???
    pastu..interveiw mmg sush..bergetar je haha

    ReplyDelete
  10. yeah byk2 berdoa inshaAllah ak pun ak tlg doakan kau dpt ^^
    amin..

    ReplyDelete
  11. >>>KUREKURE COMEL: hehe.. thanks akak.. actually bukannya nk jd ckgu tp dpt maktab dlu, so pegi la interview maktab dlu. hehe..
    thanks for the wish.. insyaAllah.. :)


    >>>Far8 budak baik: hehe.. ko sorang je kot yg perasan ayat tu? ekeke..

    aku nk jd doc la sbnrnya.. aku apply je smua- u, maktab n matriks. tp dpt interview maktab dlu.. hehe.. btw, aku enjoy interview maktab tu.. :)



    >>>Raji berkata: ehehe.. thanks dude! aku pon dah pening nak jadi apa.. =.=''

    ReplyDelete