Explore the blog
Monday, August 15, 2011

Antara Usaha & Rezeki...

Hari ni 15 Ramadhan 1432... it's mean approximately 15 hari lagi akan masuk bulan Syawal. Sekejap sungguh masa berlalu... Semoga kita terus meningkatkan ibadah di bulan ini... insyaAllah...


2 hari lepas, aku & member (member A & memeber B) pergi jenjalan kat salah sebuah mall kat Nilai nie... tak semena-mena, kitorang kena tahan dengan segerombolan makhluk promoter... Diorang cakap nak buat testimoni Bahasa Inggeris... So, kitorang pon follow je la... Rupa2nya diorang tengah promote software linguaphone... Aku & member 2 orang tu dipisahkan antara satu sama lain. Means, setiap orang satu promoter... (memang gila2 promote laa....)

Aku just tadah telinga la dengar apa yang consultant tu cakap. Yela, setiap promoter mestilah puji gila2 diorang punya company product. Aku tak nafikan produk tu bagus & MUNGKIN berkesan. Yelah, sampai promoter tu jamin 98% berkesan. Tapi nak paksa orang beli or register tu agak keterlaluan la kot.? (tetiba teringat video Mathlutfi - serta paksa)

Ok, part aku ngan 'promoter aku' tu kira selesai la bila aku cakap aku tak berminat... (kejam kot cakap straight to the point... =.='') Then, bila aku & member A dah selesai usrusan ngan promoter tu kitorang tunggu member B lak... Tapi cam lama gila laa poolak promoter tu promote... Siap pelawa aku & member A duk kat situ gak... so, kitorang duduk la... dengar la hujahnya tentang kejayaan orang. Dia cakap even Sheikh Muszaphar, Faiz Khaled pon guna produk tu. Then, dia tunjuk bukti dari keratan akhbar tentang orang yang berjaya sebab guna produk tu...

Sampai satu tahap, dia pon berbahas dengan kitorang tentang kejayan, rezeki & nikmat Allah... oh ye, fyi, promoter tu lelaki... berambut cacak & rambutnya didye. Hmmm... Aku kalau boleh taknak la judge dia based on penampilan dia. Dia ada mempersoalkan result SPM kitorang. Yeah, I know, aku tak dapat straight A time SPM ari tu.  Tapi aku bersyukur sebab aku dapat apa yang aku target. Then, dia tanya adakah Allah kejam sebab tak bagi rezeki kat orang miskin? Kenapa orang miskin tu miskin? Kenapa orang cina tu kaya? Haiyoo... 

Janganlah kita menjadi orang yang sombong. Jadilah orang yang boleh memberi manfaat kepada orang lain...


It's all based on Usaha & Rezeki la brader... Takkan la benda tu nak persoalkan gak? Even sometimes, orang tu dah usaha, then, rezeki dia banyak tu, tu semua rezeki Allah... Perlu ke dipersoalkan? Kena lah bersyukur dengan apa yang ada... Allah dah tetapkan semuanya. Doa & Usaha je pengubah nasib. But then, dia cakap kitorang baru je dapat degree of  SPM, tak dapat lagi degree of Life. Think before talk & so on... (yelah, teenagers are always wrong, dia je yang betul...=.='')

Kalau nak ikutkan memang suasana tu tegang gila kot. Daripada nak promote barang tetiba cakap pasal nie. Benda nie start bila kitorang bagi hint yang kitorang tak berminat tapi dia memutarbelitkan dengan kata, kitorang taknak sacrifice untuk berjaya (padahal dia nak cakap kitorang taknak sacrifice untuk benda alah tu...) Yeah, promoter is always being promoter... 

Sebenarnya bila diasak dengan persoalan2 camtu membuatkan aku terfikir. Kita tak semestinya dapat apa yang kita nak. Contohnya, dulu aku nak dapat straight A SPM tapi aku ended up dengan dapat 8 out of 11 je & tak dapat kos yang aku impikan dulu  --> Kimia..  tapi aku suka je dengan kos yang aku amik sekarang nie. Rezeki masing2... sebab tu kita kena sentiasa upgrade usaha, sabar & syukur. Sebab Allah Maha Mengetahui... Lagipun, setiap yang berlaku pasti ada hikmahNya...


p/s: panjang seyh post kali nie... Thanks la kat sape2 yang sanggup baca sampai habis... Kalau boleh, komen le sekali... ngeh3... :P



Whould you like to comment?

  1. promoter is promoter.keje dia,hans.

    lebih baik cakap straight kat dia,dari kita terus blah sambil goyangkan jari telunjuk ke atas tanpa suara.hihi

    harus kerja keras.

    ReplyDelete
  2. kesian juge keje promoter ni..

    tp masing2 ade cara nak cari rezki kn?
    yg pentg ikhlaskan hati dan jgn menipu. baru berkat

    ReplyDelete
  3. @Kak Nis:
    yerp, tq... :)


    @gw:
    hoho... ganas tol kalo buat camtu... haha... :D


    @Encik Psychopath:
    takel nak ignore mana time tu... dia paksa dengar.. hoho..


    @yusuf mujahidin:
    tu la pasal.. kesian jugak sebenarnya...

    yup, yang penting ikhlas...
    berkat tu yang the most important:)

    ReplyDelete
  4. abg rmbut pacak tu..hensem tak..

    ReplyDelete
  5. kalau aku..aku suke layan je promoter tu..(kalau ade mase r..)..
    lepas tu macam2 alasan aku bagi..paling utama: "saya kene tny mak ayah sy dulu..nak beli2 barang pun gune duit diorang ,..so,kene mintak izin dulu..sorry eh.."pastu senyum r..haha..but ,aku respect je promoter2 ni..skill communication diroang bagus...hoho..

    ReplyDelete
  6. buat derk jepp lau jumpa promoter..bese lah org nak nego, mesti lah ayt power giler.

    :D

    ReplyDelete
  7. @kak Non:
    yolo doh... huhu


    @JIJI YU:
    boleh lah.... =.=''


    @farahdya:
    hoho... ttbe aku teringat ko ngan promoter anlene... :D


    @kak lea:
    tu lah pasal, nk wat derk je bena.. p dio xse lepas... huhu

    ReplyDelete