Explore the blog
Tuesday, May 10, 2011

Saat getir yang dilalui






Ku meniti hari-hari yang berlalu. Semakin ku sedar, tempoh hibernasi ku semakin singkat.. Akan ku keluar dari gua, melihat dunia yang penuh dengan pancaroba, fatamorgana. Berdepan dengan cabaran & sebagainya. Kenali dunia? Ahh.. Dunia sekarang kotor & jijik. Macam-macam manusia lakukan untuk mencapai matlamat masing-masing.. Kalau cara itu bagus & tidak bertentangan tidak mengapa. Tetapi, seiring dengan arus modenisasi, cara-cara yang kotor sering kali diguna pakai. Inilah yang berlaku bila nafsu merajai diri, menguasai hati. Semua menunding jari. Dan akhirnya semua mati.














Apa yang aku melalut nie? Macam novelis bhai.. Aku sebenarnya tengah menghitung hari ke IPT. Dan sebenarnya perkara yang paling susah adalah untuk membuat keputusan. 

1 Jun 2011, insyaAllah, aku akan bergelar pelajar Universiti Sains Islam Malaysia dalam jurusan Undang-undang & Syariah.. I never expected to get this course. Tapi aku bersyukur juga. Aku juga menunggu keputusan temuduga maktab yang akan diberitahu 21 Mei ni. But now, I totally puzzle to make my mind. To choose. Becoming a chemistry teacher ? Or taking Law? haihh.. =.=''


P/S: what say you? if you don't mind, cerita la jugak macam mana kalian buat keputusan. Macam mana kalian akhirnya ended up dengan kerjaya @ course sekarang. Nak puaskan hati semua orang & belajar untuk masa depan totally bukan perkara yang mudah. Exactly, most of you have gone through those difficult moment.

Whould you like to comment?

  1. sonok tuuu amik undang2... jgn la pening2 ye,...

    ReplyDelete
  2. selamat melangkah ke alam universiti
    :D

    ReplyDelete
  3. hahah takder la aku minat memasak...tapi umi aku cam tak berape stuju itu hari..tu aku jadi cikgu..ade gak mase aku belajo memasak..ehehehh

    ReplyDelete
  4. kaunselor kerjaya datang ;)

    apa yang anda perlu buat adalah terima untuk law USIM terlebih dahulu...pas2 bila dapat kptsn IPG, fikir la semula...haha...so now, chill out

    no need to worry, rezeki ada kat mana2

    tp saya lebih suka anda cikgu, miss jep/miss put

    ReplyDelete
  5. buatlah pilihan terbaik deh..aku sokom ape yg terbaik untukmu..^^..

    hati aku lebih yakin mengatakan bahawa mu lebih som jadi teacher hanis.^^.. insyaAllah mu bleh nya. hikhikhikhik. jadilah pendidik..bukan pengajar.^^

    wat istikharah..and then decide amik yg mana..and dun forget to pray..semoga pilihan mu buat nih adalah pilihan yang terbaik untuk dirmu and agama..insyaAllah..

    ReplyDelete
  6. welcome to Ipt world bebeh

    Abg da abis

    belaja molek jangan main-main lebih sangat

    ReplyDelete
  7. mula mula akk amik basic engineering kat utm after spm tp lps 5 bulan blaja rasa mcm takde keserasian..kepala otak asik fikir nak dunia baru,dunia lain..smbil2 duk blaja kat utm tuhla akk apply jpa medic,Alhamdulillah tak salah pilihan yg kedua tuh..so hanis fikir btol2 nak amik law or education :)

    ReplyDelete
  8. @Norfidayu
    insyaAllah.. hihi.. tu pon kalo betul2 sy amik law.. :D


    @JIJI YU
    laa.. siyes baru taw.. minat memasak rupa2nya.. hihi.. good3.. ^^
    tapi ended up jadi ustaz.. nais!


    @Aiman Kamal
    thanks atas pandangan.. tapi result IPG taw before daftar kat USIM.. tu lah yang pening sgt2.. kalo dpt IPG, xtaw laa nak pegi yang mana..

    hehe, sy tcr? hihi.. klako...:P



    @Inani
    insyaAllah.. being a teacher? aku xpernah terfikir pon act.. Tapi taulah.. takdir tu kita tak boleh nak expect.. sbb tu aku pon tgh pening gle2 nie.. haihh..
    thx 4 d opinion.. insyaAllah.. i try my best in choosing.. :)



    @DuniakuAbstrak
    hehe.. trimas bang Ayul.. insyaAllah.. adik blaja molek2.. hihi..



    @alexa yussida
    ouh.. i thought akk mmg plih medic dr dlu lg.. hihi.. nasib baik akk wat plihan yg betul.. org kata amik medic, stress.. mmg buku je 24 jam.. tp akk mcm enjoy.. good2.. ehehe..

    insyaAllah.. i try my best in choosing.. sy tanak mnyesal di kemudian hari.. thanks byk2 kak bagi support kat sy.. :)

    ReplyDelete
  9. matlamat menghalalkan cara untuk apa saja bagi mencapai hajat di hati.nak kisah apa,semua orang perlu lebih kuat dari orang lain..semua perlu bijak dari orang lain.

    ReplyDelete
  10. @ghost writer
    pemikiran masyarakat sekarang.. buat je lah papepon.. selagi mengaut hasil & keuntungan walau dengan cara yang salah sekalipon, tetap betul di mata mereka.. sesungguhnya niat tidak pernah menghalalkan cara.

    ReplyDelete
  11. tahniah..
    belajar rajin2..
    banggakan orang tua..:)

    ReplyDelete
  12. kalau akak dulu memang dari uumur 15 tahun lagi dah berkecimpung dalam dunia civil engneering .. jadi , time nak future study pun amek kos yg same . kene tgok minat jugak la yunx !

    akak minat civil .. tp ta minat ckgu / law . huhu ~

    ReplyDelete
  13. aku nak antar my future kids tusen kimia nga tcr hanis la nti..hua3

    ReplyDelete
  14. @diana
    yup, thanks! ^^


    @cik EPAL
    insyaAllah.. i will.. :)



    @deeya
    sy pon ta minat gak 22 tu.. tapi rezeki dapat yang tu.. huhu.. tu la, nobody can expect the future.. :)


    @Ikram Azmi
    haih.. jauhnya future-planning.. :P
    kalo pnjg umo, aku aja.. wahahaha.. :D

    ReplyDelete