Explore the blog
Friday, April 29, 2011

Tangisannya untukmu, Lady Diana...

Assalamualaikum..

Kenal tak diorang? Me & My hubby.. haha..

Hari ni 29hb April 2011 adalah hari bersejarah bagi rakyat2 Britain.. Perkahwinan yang gilang gemilang keluarga diraja Britain woo.. Perkahwinan antara Putera Williams & Kate Middleton yang amat secocok.. Aku suka tengok suasana tu.. Grand giless.. Nama pon 'Royal Wedding'. Ngan equestrians & macam-macam lagi.. Kat perkarangan istana, rakyat siap picnic bagai.. Memang semua orang membanjiri perkarangan istana.. Memang patriotik la kot?!

Aku tak tengok sangat pon sebenarnya.. Bila tengok Putera William anak Putera Charles & Lady Diana nie kahwin ngan Kate Middleton yang cun ni, aku tetiba teringat satu peristiwa lampau yang berlaku masa tahun 1997.

Alkisahnyaa.....


          Masa tu 31 Ogos 1997, I'm not going to talk about National's Day Celebration... Tapi tarikh tu mesti jadi hari yang bersejarah gak bagi rakyat Britain sebab kematian Lady Diana.. Memang seluruh dunia bersedih..  Bukan kat Britain je. Siap beli bunga sebagai tanda berkabung.. Aku pun tak ingat sangat sebab masa ni aku baru 4 tahun.. Yang aku ingatnya, suasana memang murung la.. People keep mourning all over again.. Aku pon tak paham kenapa.. Pastu, akhbar memang selalu ulas pasal kemalangan yang menyebabkan kematian Lady Diana.. Untuk refresh balik sal Lady Diana, klik sini..


Lawa laa Lady Diana nie.. Prettier than Kate Middleton, I guess..



Again, I repeat, memang majoriti sedih la dengan kematian Lady Diana nie. Aku yang masih kanak-kanak masa tu pon enggak mengerti.. Yang paling aku ingat sampai sekarang, Along, yang tua setahun daripada aku menangis meraung tahap baban sebab sedih ngan kematiannya... Aku tengok kat dia, tanpa perasaan.. Dia pulak menangis dengan penuh perasaan.. Aku ingat lagi time dia cakap kat parents aku, "Ibu, abah.. Along nak hantar bunga untuk Lady Diana kat kubur dia... Cepatlah.. Jomlah..." *sobbing & ulang 2,3,4 kali sampai aku pun tertidur dalam kereta.*


Aku emotionless kot? Or perhaps, I was too young to understand? Bila ingat balik sal ni, memang Along malu gila la.. Ekekeke.. Dia pon tak tau asal dia jadi camtu.. Nak kata dia waris aku, yela kot.. Sebab muka Lady Diana memang iras2 aku.. hahaha... *perasan seyh!*

Tulah antara peristiwa yang aku ingat masa aku kanak2 dulu.. Aku bukannya mudah nak ingat peristiwa yang berlaku dalam hidup aku especially masa zaman kanak2. Tapi drama Tangisan Along untuk Lady Diana memang fresh2 aku ingat... haha.. :D

Whould you like to comment?

  1. bertuah betol kate middleton..kawen anak raja..cari anak raja la weh nak jadi princess gak..haha

    ReplyDelete
  2. u r true...princess Diana sgt cantik..kematian die penuh dgn kontroversi..akk dgn kemalangan tuh dirancang sbb die masuk Islam..wallahuallam :)

    ReplyDelete
  3. rakyat britain masih menyanjung kerabat di raja mereka.entah,sedangkan tak banyak yang dilakukan oleh kerabat di raja untuk sistem pemerintahan negara britain sendiri.hanya peranan kecil saja yang lebih banyak kepada badan kebajikan.

    bukan mudah untuk lihat perkahwinan di raja..sebab tuh excited giler nak tgok..macam pesta.

    ReplyDelete
  4. >>>Ikram Azmi: haha.. kne cari orang yg nama dpn dia 'Raja' la dop? dop pon, 'Tengku' hahaha.. :P


    >>>Anisa Hang Tuah: :)


    >>>alexa yussida: ouh, sbb dia nk msuk Islam? i c... memang dia cntik sgt.. :)



    >>>ghost writer: yerp, memang patriotik la rkyat Britain.. teramat taksub dgn raja diorang walaupun kerabat hanya bagi sumbangan kecil shj..

    hehe.. memang la.. wedding of the decade kot nie? :D

    ReplyDelete
  5. menangis untuk kerabat raja? naaahh

    ReplyDelete
  6. >>>DuniakuAbstrak: ye ke? takut bro je yang terlebih? hahaha..


    >>>Inani: kisah mu banyok lg lawok.. haha..

    ReplyDelete
  7. hahaha. apehal along awak over gile. hee. btw kiut lah dorang. untuk gadis itu. (:

    ReplyDelete
  8. eh bukan untuk, untung. hehe. :)

    ReplyDelete
  9. >>>Encik Psychopath: apa salahnya...


    >>>intan.maisarah: takpe.. youtube kan ada.. hehe..


    >>>cik azeya: haha.. biasalaa budak2.. ekeke.. mmg beruntung pon. hee~

    ReplyDelete
  10. Hari jumaat hari tu asyik bukak chanek 700 je.tak tuka2.ish ish.ni semua sebab musabab nk tgk they all kissing kat balkoni tu.ish ish ish

    ReplyDelete
  11. Princess Kate tu janda aku.. :P

    ReplyDelete
  12. hahaha...mina pun kecik lg time tu..
    tp klakorlah...blh pulak nak hantar bunga...hehehe

    ReplyDelete
  13. -,-"...
    Angah nak memalukan Along ea??
    daa Lady Diana meninggal memang laa along nangis...

    ReplyDelete