Explore the blog
Saturday, February 12, 2011

PHONETICS?? Apa tuh???

Currently, aku sekarang tengah menghabiskan masa dengan menternak lemak & tanam anggur.. huh.. Beruntung gak, sape2 yang dapat PLKN tu, at least, boleh stay slimmer, toughkan badan, manage weight and so on.. Tapi, bertuah gak sape2 yang tak dapat stay kat 3 months quarantine tu.. Whatever la..

So, daripada terus membiarkan lemak diternak, aku pon decide untuk masuk Pusat Bahasa Titian Jaya (cooperated with Cambridge Language Centre..) Aku just amik 3 months course. Yang bestnye, kat CLC ni, dia tawarkan 4 subjek untuk dipelajari.
  1. Grammar
  2. Writing
  3. Conversation
  4. Phonetics
The 1st three tu, aku taw la mende.. Tapi for the fourth, hmm.. I have no idea about that masa mula2 aku dengar.. Lepas blaja 2, 3 session dalam kelas Phonetics tu, finally I get the pictures. What is Phonetics? Wikepedia je laaa.. haha..

International Phonetics Symbol
Mula2 tengok, sikit pon aku tak paham ni simbol mende.. Macam tulisan zaman Flinstones poolak.. Ahaha..

Phonetics ni pendek kata blaja pasal simbol2 yang ada dalam kamus Oxford, Longman and other British dictionaries.. The symbol actually represented the sound.. How to pronounce it in British way.. Wanna know and learn it? Click here.. Bukannya kena bayar pon.. Kalau nak tambahkan pengetahuan boleh la search link tu.. Okey? ^^


Would you like to comment?