Explore the blog
Tuesday, November 24, 2009

SMILE...oh no!


23 Nov 2009

Aku ada appointment ngan dentist...
So pagi ni aku pegi la jumpa dentist..
Aku ingatkan kena wat filling je..
Tapi dentist tu pegi wat scaling skali..
Mak oii!!!! sakit oi....!

Dalam hati ni aku menyumpah-nyumpah dentist tu...
'Sakit laa bodo!!'
kalau boleh aku nak tolak tangan dentist tu so that dia berhenti wat scaling tu..
(jahat btol aku ni...)
huhuhu..

Tula padah tak jaga gigi dengan sebaik-baiknya...
walaupun scaling ni sakit tapi aku berterima kasih gak kat dia
sb gigi aku dah bersih...



Begitulah peri pentingnya penjagaan gigi...
aku ingatkan selama ni bersihlah gigi kalau just brush..
tapi rupa2nya......
hampeh...



so, sini aku nak share TIPS2 PENJAGAAN GIGI YANG BERKESAN...

-Brush your teeth at least 2 times per day.. (bukan per week eh...)
-Floss your teeth everyday
-gunakan berus gigi yang sesuai (sebaik-baiknya guna yang SOFT)
-Dapatkan pemeriksaan gigi 2x setahun
-Tidur sekurang-kurangnya 8 jam every night
-Kurangkan pengambilan alkohol, minuman bergas, kopi.
-tingkatkan pengambilan kalsium
-Amalkan pengambilan vitamin C dan D
-STOP smoking!

so, tips aku ni 99.9999% dijamin berkesan..
insyaAllah..gigi sihat..


ni untuk mengelakkan daripada adanya masalah gigi iaitu, plak dan kalkulus serta karies gigi..




plak gigi-disebabkan oleh pembiakan bakteria dalam mulut






kalkulus-juga disebabkan oleh pembiakan bakteria







karies gigi-disebabkan mikrob yang memusnahkan gigi



Penjagaan gigi ni memang penting laa..
sebab gigi kita melambangkan keperibadian kita... (btol ke aku ni?? hehe)
Kesimpulannya, jagalah gigi kita.


p/s-ala2 graduated dentist laa plak..

Whould you like to comment?

  1. bakal pembuka klinik gigi dpn smka melorJune 6, 2011 at 12:00 AM

    thanks 4 the tips kak nisy....
    kpd yg nk jd dentist tu bleh la timba ilmu cket2 dr kak nisy kita yg dh kena scaling gigi....

    ReplyDelete
  2. ohoi.. !
    apa kes?
    pengalaman yg jd ckgu lah. haha.
    cikgu laa sangat, =,=''

    ReplyDelete