Explore the blog
Tuesday, February 3, 2015

Perihal Gender-bias dan Toleransi

Menghadiri satu talk Transgender anjuran Sahabat Yadim USIM tahun lepas (rujuk poster), salah seorang panel, Dr. Nik Salida ada memberitahu tentang perbezaan antara istilah Gender dan Sex. Menurutnya, Gender adalah sifat Maskulin atau Feminin seseorang, manakala Sex pula adalah Male atau Female. Kebanyakan orang salah anggap tentang maksud dua istilah ini. Seseorang yang transgender adalah mereka yang mengalami kecelaruan identiti dan sampai satu masa mengambil keputusan untuk mengubah alat kelaminnya.

First poster berbayar aku. Alhamdulillah
Menurutnya juga, tidak salah sekiranya seseorang yang ber-sex-kan male tetapi ber-gender-kan feminin, dan tak menjadi kesalahan juga sekiranya seseorang yang ber-sex-kan female tetapi bergenderkan maskulin. Tetapi orang kita kebanyakannya melarang seseorang lelaki yang bekerja sebagai Mak Andam dan adakalanya orang menegah perempuan yang bekerja sebagai pemandu. Beliau memberi satu contoh mudah, sebenarnya kita dididik seawal usia laki tentang pembahagian tugas dan tanggungjawab untuk anak-anak lelaki dan perempuan. Jika dilihat di dalam buku-buku cerita kanak-kanak atau buku latihan sekolah rendah, sering sahaja dilukis sosok ibu sedang memasak di dapur atau mengemas rumah, anak perempuan bermain anak patung, bapa dan abang sedang menonton televisyen.

Aku bukanlah mahu berkata tentang gender-equality/gender-bias tetapi situasi ini terlalu sering dilihat sehingga dianggap sebagai norma untuk perempuan membuat kerja-kerja rumah, lelaki bekerja mencari rezeki. Sehingga sampai suatu sudut, perempuan dilihat lemah dan tak mampu untuk survive tanpa lelaki dan lelaki pula sering mengharapkan wanita untuk melakukan kerja-kerja rumah. Aku tak generalisasikan kenyataan aku, tapi aku kira rata-rata daripada kita memang begitu lebih-lebih lagi bila berbicara soal kerja-kerja rumah seperti memasak, mengemas rumah dan mengurus pakaian. Perempuan Malaysia sekarang sangat terbuka soal kerjaya, rata-rata daripada mereka (terutama yang tinggal di kawasan urban, kebanyakannya mempunyai kerjaya), jadi soal wanita dilarang bekerja bukanlah isu utama dalam negara kita.

Mungkin isu yang berkaitan pembahagian kerja rumah adalah isu yang sangat picisan. Standard lah perempuan kena buat kerja rumah, masak, uruskan pakaian, kemas rumah, jaga anak semua. Standard lah lelaki kerja, buang sampah, beli barang, bayar bil, baca paper, tengok tv. Tak perlu dibangkitkan pun. Tapi aku rasa soal toleransi dalam rumah tangga adalah sangat penting. Kalau dah perempuan aje yang menguruskan rumah tangga, dalam masa yang sama bekerja (bagi yang bekerja), boleh jadi lelah juga.

Bukannya susah nak ringankan tangan menolong. Perempuan pula, kalau lelaki dah tolong, pandai-pandailah menghargai, yang duk complain semedang, kenapa?



Would you like to comment?