Explore the blog
Thursday, May 24, 2012

First Job

2 Rejab dah ye? Tak lama lagi dah tu nak masuk bulan Ramadhan.

Officially, aku start keje part-time hari nie. Dekat lawyer firm ---> Muhamad & Co.. Hari nie pon agak tergesa2. Tak tau sama ada nak gi ke tak. Perghh. tak semangat langsung. Malu pon ada. Aku takleh nak imagine camne suasana keje kat situ sebenarnya. 

Then, I made up my mind, why not kalau aku pergi je? Dapat pengalaman jugak.. Erk, boleh la pulak nak pilih2 nak keje ke tak. Orang lain kemain cari kerja walaupun ada banyak kelayakan. Aku yang takde kelayakan nak main fikir2 camtu lak. Tak bersyukur langsung. Padahal, peluang dah ada depan mata.

Sesampainya kat sana, aku completely puzzle. Apa yang aku bakal buat? Pekerja pon tak ramai sangat. Dalam 2 orang lawyer, 2 orang kerani. Aku jadi apa tah nanti, buat kopi? Cleaner? Blurr gila. Ayah aku cakap ngan owner firm yang merangkap kawan dia. Kebetulan diorang pon short-staffed. So, why not aku isi kekosongan tu walaupun aku tak tau apa yang bakal aku buat.

Aku managed kenal semua staff. (bajet ramai, 4 orang je pon). Nasib baik semua keje yang aku kena buat diconduct oleh lawyer dan kerani kat situ. Memang aku tak paham sepatah pon apa yang aku kena buat. Tetiba suruh ambil fail, check2 spelling nama, IC defendan. Bagi aku senang je la kot part tu.


Aku buat keje kat meja nie. Abaikan kalendar tu. =="


Files... zzz.. I'm flying.. Buzzing all around...

But then, bila masuk second part. Kena check tarikh arahan fail, resit affidavit, resit penghakiman, surat sumpah, kertas penghakiman kes, kena cop surat. Semua kena ada, kalau takde, fotostat. Kalau takde resit, kena buat surat akuan resit affidavit & penghakiman. Saat yang paling mendugakan, bila semua resit tu bercampur baur, kertas yang memenuhi meja & bersepah2 habis meja. Boleh jadi gila kot. Damn!

Oh ye, Kak Wani (Peguam) tu suruh aku check fail2 yang berkaitan dengan kes PTPTN. Haha. It was tickling me back then. Baru semalam duk heboh debat PTPTN KJ and Rafizi pasal tu. Obviously, memang sangat banyak tunggakan hutang. Ye lah, mana laa tak tertunggak hutang. Masa aku tengah skimming and scanning fail-fail tu pon, hutang majoriti RM 15k, 20k. Tu tak termasuk lagi dengan cas 3% & 4% dari PTPTN. Court pulak akan tambah 8% kat badan tu. Tu tak termasuk lagi jumlah yang defendan kena bayar kat court.  Mana la tak tinggi jumlah semua yang kena bayar. Aku sokong kalau mansuhkan bunga (interest-free loan) Kalau mansuhkan terus tu tak la. Banyak consequences.

File case PTPTN.


Suasana keje? Hmm... Nama pon lawyer firm. Suasana agak hectic, bunyi mesin fotostat & telefon non-stop. Rasa cam broker pon ada jugak. Haha. Maybe sebab aku newbie, aku je la kot rasa camtu. Tanya staff kat situ camne nak buat itu, ini. Kena tebalkan muka laa kalau nak blaja. Kalau malu nak tanya, memang tergendala la semua kerja.

There's more. Abundant actually.

Seronok sebenarnya. Admit that, bukannya senang being first timer. Buat la awkward pon, dari situlah kita belajar. Walaupun agak keletihan sebab memerlukan ketelitian pancaindera masa buat keje as kerani nie. (Mata kena teliti tengok ejaan, nombor.. Kaki kena cekap sebab nak jalan ke hulu hilir meja-mesin fotostat.. Tangan kena cekap belek fail, taip... & so on..)

Bak kata Madam yang ajar GPML sem lepas...



Well, it's kinda fresh experience. Aku saja nak cari pengalaman. Kerja lepasan asasi bukannya based daripada kelayakan. Cuma nak belajar daripada pengalaman. Experiece kan the best teacher. =)







Whould you like to comment?

  1. wowww..i envy u. it's a great experience~~my parent wouldn't ever allow me to work~

    ReplyDelete
  2. jeles ngn awk,akk x penah keje,xpenah ad pengalaman :( dari spm sampai laaanii blaja je kejenye..wuuu keje leklok!!pngalaman tuh

    ReplyDelete
  3. good job hanis...goodluck, dear :)

    ReplyDelete
  4. Nice entri dear..hurmm..insyaAllah..dengan mu keje ni..pengetahuan am mu sal isu semasa mu banyak gak mu dapat..selain dari pengalaman tu sendiri..usaha sebaik mungkin ye nis..hehe

    I'll always support you dear..;)
    wat keje leklok..i know..mu seorang yg komited

    ReplyDelete
  5. HAHA ( nk gelak jap )

    first of all, congrate sbb dpt keje kat lawyer firm tu.. mantop2.. ko bleh learn term2 law dgn lbeh mndalam.. lg stu, ak skong sgt2 kate mdam Zakiah.. pngalaman yg kite ade ni mnyebabkn kite btol2 mnghargai time kite blaja soon < start with this september> hakikat nye blaja tu lg senang dri keje.. it's just my opinion la.. all the best nis.. i know u can do it successfully... k , mls nk taip pnjng2 da :D

    ReplyDelete
  6. @nik najwa:
    same goes to me then. at a first place, my mother wont allow me. but, try to convince her. :)


    @kak yus:
    hoho.. xpe la.. akk pon nk abis dah. kjp lg keje la mmnjang. hehe.. tq.. insyaAllah.. trying hard to get that experience. ^^


    @nani:
    hope so. tp lain jgk la gpo hok aku blaja n keje yg aku wat nie. kre aku dpt tau la loni kalo keje kat lawyer firm tu gano sero.. huhu.. insyaAllah.. thanks dear!


    @tpa:
    asal gelak tu cikgu? haha.. yup, appreciate sgt komen tcr tu.. blaja lg snang dr keje? agak laa. tp part exam tu susah dr semua. haha..
    k, u too. jd lah ckgu yg baik! haha


    @Razfira,lynnaiza, moni:
    thanks! insyaAllah..

    ReplyDelete
  7. leh pening pale aku tengok fail berlambak camtu.. faint terus kat situ.. nasib r keje aku banyak soft copy je.. -_- banyak nye fail ptptn tapi betul, mansuh cas perkhidmatan tu pun dah kire ok.. takde r bertambah tiap tahun.. hmm

    ReplyDelete
  8. uish.. keje macam tuh dah macam keje seorang pegawai cukai yang kejenya asyik menghadap resit2 dan invois segala.

    kena kat aku, resign awal lar. :)

    ReplyDelete
  9. alo lo lo cian ko... aku rasa macam nak tidur guling-guling jer celah-celah fail2 yg menimbun tuh hi hi hi ^^ sabau jer ler ye kita ni bekerja demi mencari sesuap nasi...

    Habis madu sepah dibuang? (Ye ke pompan cepat nampak tua apakah?) tak caya jom baca ni http://paripariputih.blogspot.com/2012/05/sebab-wanita-lebih-cepat-nampak-tua.html

    ReplyDelete
  10. simpan malu tu kejap syg,
    belajar benda baru, baru diri maju.
    hehe all the best ye ^^

    ReplyDelete